Friday 18 March 2011

KEMBARA KEHIDUPAN (II)

Sekian lama meninggalkan kampung halaman, kini setelah usia menjangkau ke 37 tahun, beranak 6 aku kembali..Kembali kerna segala apa yang aku perolehi dlm kembara sengkat ku d tempat orang telah hilang.... semuanya gara2 kesilapan sendiri..kesilapan suami...kesialpan yang x akan dapat d tebus lagi...punah semuanya...menyesal pun x ada gunanya, cuma yang dapat ku lakukan kini hanyalah belajar dari kesilapan dan banyakan berdoa pada Nya.

Anak2 ramai, maseh kecil2, maseh bersekolah, suami x punya pekerjaan tetap setelah berhenti sebagai anggota polis,siapalah yang  suka..? kehadiran dan kepulangan kami bagaikan bebanan buat mereka..aku tahu dan rasai itu..mengalir lagi airmata ku..kasihan anak2 ku.. dan...akhirnya aku berpindah ke sebuah kampung kecil,.. menyewa rumah(lau boleh d panggil rumah) 2 bilik, aku kerja kilang, suami jdi tukang masak disebuah warong kecil..pendapatan ku x seberapa, tapi cukuplah untuk makan kami anak beranak,untuk blnja sek..aku buat kue,n nasi lemak bawa ke kilang.. alhamdulillah jualanku laku..

Dugaan Tuhan buat ku lagi, yg x dapat ku lupakan. .menunggu gaji keluar dari bank, aku x de duit nak balik, tunggu di bus stop depan bank sampai tertidor..sedar2 hari dah gelap..g bank,cucuk kad gaji maseh x kluar lagi,blek umah jalan kaki..1km dlm gelap...nangis dalam hati..sampai umah beras pula habis.....ya Tuhan... tabahkanlah imanku atas dugaan ini!!anak2 belum makan...dgn kepenatan aku ke kdi runcit ..menebalkan muka....minta izin untuk berhutang!!! alhamdulillah manusia yg berhati perut itu mengizinkan permintaan ku..
Sampai kini aku ingat jasa mu wahai insan mulia...

Sepajang waktu aku tinggal d rumah sewaan itu, hanya adek ku yang ke 6 yg sering melawat kami sekeluarga. maklumlah hanya dia saja yg setaraf dgnku waktu itu..akan ku kenang sampai bila2'  Ada masa2nya waktu itu kami keputusan rm untuk membeli lauk, kesian anak2.. mseh ku ingat lai.. aku buatkan nasi grg berencahkan pucuk ubi,garam dan ajinomoto saja untuk sarapan,mkn thari dan mkn mlm utk alaas perut anak2 ku...ku nanti kepulangan suami ku spj mlm, ku nanti kalau2 dia ada membawa pulang sisa2 makanan dari warong tpt dia bekerja! Alhamdulillah , penantianku x sia2.. dia pulang dgn juadah yang waktu itu aku dan anak2ku anggap adalah juadah yg paling enak!...lebihan sup rangka2 ayam yang d masukan kedalam plastik sampah!!!! "sayang..hanya itu yg mampu abg bwa balik untuk lauk kita esok!" bisik suamiku, sambil menyeka air mata yg mengalir d pipi ku.Alhamdulillah...bisik ku dgn pnoh kesyukuran.. seronoklah anak2 ku esok berlaukan sup ayam..walaupun hanya rangka ayam yg ku tambahkan air,garam n ajinomoto!
Aku puas dgn dugaan kepayahan ini ya Allah, Kau benar2 beri pd ku dan suami ku erti keperitan hidup! Kau telah memberi kami kesedaran!

Rezeki anak2, aku telah d terima bekerja sebagai kerani disebuah pejabat pengangkutan, gajinya bolehlah tahan, suamiku pula dpt membeli sebuah kereta terpakai,dan bekerja dgn kawannya..pendapatannya oklah juga, dgn rezeki yg sedikit meningkat itu kami berpindah ke sebuah rumah yg agak selesa sedikit..itu pun setelah rumah yg kmi duduki d tenglami banjir! Sehingga kini aku telah tinggal d taman ini selama 10 tahun..punya,menantu, punya cucu dan kini..bakal menimang seorang lai cucu dan insyaallah penghujung tahun ini bakal menerima seaorang lai menantu..InsyaAllah! mengisi hari2 mendatang pada usia retro ini aku bersama suami menjalankan perniagaan kecil2an, jual buah2an dan goreng pisang,,semoga kembara kehidupan ku berakhir dgn penoh keceriaan..Amin,amin ya raabalalamin!!

No comments:

Post a Comment